İran, Hürmüz Boğazı'ndan geçen gemilerin güvenliğinin sağlanması amacıyla tarafların ortak bir mekanizma oluşturulması konusunda mutabakata vardığını duyurdu. Bu gelişme, İsviçre’de gerçekleştirilen ve 18 saat süren müzakerelerin ardından İran Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü tarafından kamuoyuna aktarıldı. Sözcü, görüşmelerde önemli ilerleme sağlandığını belirtirken, müzakere heyetinin çalışmalarını tamamladığını ve teknik ekiplerin ise süreci devam ettirdiğini ifade etti.
Bakanlık Sözcüsü, Hürmüz Boğazı’nda gemilerin güvenli geçişine ilişkin mekanizmanın kurulmasına ilişkin anlaşmanın sağlandığını açıkladı. Ayrıca, nihai bir anlaşmaya varılması için resmi müzakerelerin başlatılması yönünde hazırlıkların yapıldığı bilgisini verdi.
Bu arada, Katar ve Pakistan tarafından yapılan ortak açıklamada, yüksek düzeyli görüşmelerin ilk oturumunun tamamlandığı bildirildi. Açıklamada, görüşmelerin olumlu ve yapıcı bir ortamda gerçekleştiği vurgulanırken, arabuluculuk sürecine siyasi denetim sağlayacak üst düzey bir komitenin kurulması konusunda uzlaşı sağlandığı belirtildi.
Ortak açıklamada, baş müzakerecilerin düzenli olarak bu komiteye rapor sunacağı kaydedildi. Komitenin, 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya varılması hedefi doğrultusunda bir yol haritası üzerinde anlaşıldığı da duyuruldu.
Ortak açıklamada ayrıca Lübnan’daki gelişmelere de yer verilerek, olası gerilimlerin önüne geçmek için bir çatışma önleme birimi kurulmasının planlandığı bilgisi paylaşıldı.
İran ve ABD, Pakistan’ın aracılık ettiği müzakere süreci kapsamında 14 Haziran’da 14 maddelik bir mutabakata imza atmıştı. Bu mutabakat, çatışmaların sona erdirilmesi ve taraflar arasındaki sorunların diplomatik yollarla çözülmesini amaçlıyor.
Haberi Derleyen: Emre Aladağ
İlk yorumu sen yap! Düşüncelerini bizimle paylaş.